Indien U op deze weblog informatie en/of foto's tegenkomt over / van Uzelf, en U vindt dit niet wenselijk in verband met Uw privacy,
geeft dit dan aan ons door en wij verwijderen het direct.

maandag 10 april 2017

Kippendrift.....

Een jaar geleden hadden wij een toom kippen opgehaald, nadat onze laatste 2 Brahma-hennetjes door ouderdom waren gestorven. En ditmaal een haan met 8 hennetjes van het ras New Hampshire.

Eenmaal 'aan de leg' hebben we veel vrienden, kennissen en collega's kunnen verrassen met een doosje kakelverse eitjes: de enige, echte bio-uitloop-eitjes, en dat proef je!!! En vreemd genoeg zijn er maar weinig mensen die geen eitje lusten.
Kortom, wij en vele anderen beleefden veel plezier aan onze kipjes. Maar daar kwam in januari de klad in.....

Ons oude kippenhok op de achtergrond....
Onze kippen hadden een nachthok met een grote uitloopweide, die echter niet overdekt was. 's Avonds sloten wij altijd het nachthok af.

En zo kwam ik ook die avond in januari (toen we zo'n mooie vorstperiode hadden) bij het nachthok, en constateerde dat onze haan over de afrastering van de uitloopweide was gevlogen, onze tuin in. Hij was blij mij te zien en liep luid kakelend (ja, een haan kan ook kakelen) voor mij uit het hok in.
Ik dacht toen nog dat meneer 'ondeugend' was geweest. Hij was blij dat hij zijn dametjes weer zag, maar ik werd toen minder blij. Ik miste een paar kipjes, en in de hoek zat een hennetje die duidelijk in de stress was geraakt. Er was iets gebeurd wat paniek had veroorzaakt. Een roofdier?? Of roofvogel?? Door honger gedreven vanwege de aanhoudende vorst??

De volgende dag hebben we de drie gemiste hennetjes dood terug gevonden, en ook het stress-kipje lag de volgende ochtend dood in het hok. Ons kippenbestand in één dag gehalveerd, wat voelde ik mij ellendig. Dit hadden we niet eerder meegemaakt, hoogst waarschijnlijk door de aanwezigheid van onze varkentjes Graads en Dika, die tijdens hun leven gezellig rondscharrelden tussen de kippen....

We hadden al plannen voor een nieuw kippenhok,want het oude hok was langzamerhand aan vervanging toe. Maar dan moesten de weersomstandigheden eerst wat beter worden. Tot dat moment zorgden we ervoor dat de kippen op tijd het hok in werden gedreven, nog voordat de schemer inviel. En dat ging goed, tot die mooie zonnige, voorjaarsdag in februari.....
Het bleef 's avonds alweer wat langer licht, en ik besloot de kippen nog even een extra uurtje scharrelplezier te gunnen. Wat kreeg ik daar spijt van. In dat extra uurtje verdween er weer een kip.....
Dagen, zo niet wekenlang, hebben we gekeken of we nog iets terug konden vinden van deze kip, maar ze leek opgegaan te zijn in rook....
De 'verloren hen'....

Een aantal weken terug wilde ik de kippen weer opsluiten, en zag dat er een kip buiten de omheining liep, in het bouwland. Met behulp van Henk, binnenmonds vloekend op die kl....kippen, kregen we de hen weer op eigen terrein, en kon ik haar opsluiten in het nachthok. Eenmaal in het hok kon ik mijn ogen niet geloven. Ik telde 4 hennetjes i.p.v. 3.... De verloren hen bleek teruggekeerd op het oude nest!!

Toen ik dit aan Henk vertelde keek hij mij aan alsof hij water zag branden. Waar heeft ze zich al die tijd schuil gehouden?? En hoe heeft ze zich in leven gehouden?? Ze zag er pico bello gezond uit. 

Het nieuwe kippenparadijs....
Op die vragen hebben we vorige week antwoord gekregen. Henk was die week druk doende met het bouwen van een nieuw kippenhok, toen één van onze buurmannen belangstellend vroeg waar Henk mee bezig was. En toen kregen we te horen dat er bij hun in de tuin wekenlang een kip had rond gescharreld!! Ze hadden nog geprobeerd deze te vangen, wat niet lukte, maar zijn dochters vonden het zo zielig en hebben de kip voorzien van water en wat voer. Maar tot hun spijt was de kip ineens verdwenen.... Hij had geen idee gehad dat de kip bij ons vandaan kwam, maar was blij dat hij nu het goede nieuws kon overbrengen aan zijn dochters.

De binnenren....
En inmiddels heeft de kippenfamilie hun nieuwe verblijf in gebruik genomen. Een waar kippenparadijsje. Chapeau voor Henk en zijn gouden handjes!! 
De familie heeft nu een nachthokje, met daaraan verbonden een overdekte ren waar ze veilig en droog kunnen scharrelen. En met goed weer zetten we deze binnen-ren open en kunnen ze scharrelen in de buiten-ren. Een grote boom met wijdse takken beschermt hun aldaar tegen 'luchtaanvallen'.... En aan het einde van de dag gaan ze weer de veilige binnen-ren in. En dan mogen ze zelf bepalen of ze de nacht willen doorbrengen in het nachthok, of in de binnen-ren. In zwoele zomernachten bijvoorbeeld.... 😉

Morgen komen 4 nieuwe hennetjes het clubje versterken en hopen we weer op veel kippengeluk.

De buitenren...

Geen opmerkingen: